کد مطلب:154135 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

مختار بن ابی عبید ثقفی
او فرزند ابوعبید ثقفی است كه از صحابه و یاران پیامبر اسلام و سرداران بنام اسلامی بوده است، مادرش دومه دختر وهب بن عمر می باشد، مختار در سال اول هجرت متولد گردید بنابراین هنگام رحلت پیامبر اسلام یازده ساله بوده است بهمین مناسبت در شمار اصحاب و یاران رسول خدا صلی الله و آله آمده است.

مختار مردی عاقل و باخرد و مدبر بود، در حاضر جوابی ید طولائی داشت و در فطانت و زیركی شهره آفاق و در حدسش خطا نمی كرد، او شجاعی بی پروا و دارای همتی عالی بود، كه همواره بكارهای بزرگ اقدام می نمود، و در فنون و امور جنگی استاد، و در جوانمردی و بخشندگی بی مانند، و به دلیل سیاست و فطانتش بود كه در مدت كوتاه حكومتش كه از هجده ماه تجاوز نكرد چه موفقیتهائی نصیبش گردید و در این مدت كوتاه دشمنان امام حسین علیه السلام را كیفری بسزا داد و بر زخم دل خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله مرهم نهاد تا آن كه در سال 67 در 67 سالگی بدست مصعب بن زبیر كشته شد و در طرف غربی گورستان كوفه دفن گردید، و دارای قبه و بارگاه بوده است.

از ابن بطوطه متوفای قرن هشتم نقل شده كه نزدیك كوفه قبه و بارگاهی را مشاهده كردم كه گفته شد قبر مختار بن ابی عبید ثقفی است.

چنانكه رساله شرح الثار ابن نما متوفی 726 می گوید: بارگاه مختار بن ابی عبید ماند ستاره تابان مقابل باب مسلم می درخشید [1] .


[1] سفينة البحار (خير) بحار 350:45.